Jej firmu nezlomila ani hospodárska kríza, keď tržby klesli o 60%. Nezľakla sa ani odmietnutia a závisti, keď začala pred 20 rokmi na Slovensku ako jediná vyrábať aj vyvíjať rýdzo slovenské výživové doplnky. Dnes ich poznajú aj za hranicami Slovenska. Húževnatá, pokorná a hlavne ľudská. Aj taká je inšpiratívna žena - Želmíra Komorechová. Líderka, ktorá búra stereotypy a problémy vníma ako nové výzvy.
Ešte stále mám v živej pamäti, ako ste začínajúcim podnikateľom vo Zvolene hovorili svoj podnikateľský príbeh. Ohromila ma Vaša ľudskosť a nezlomnosť. Ako veľmi je pre ženu ťažké presadiť sa v biznise, v ktorom je prevažná väčšina mužov? Čo bolo, je najťažšie?
Žena je stále vnímaná a postavená do roviny matky, ktorej prioritnou úlohu je postarať sa o deti a rodinu. Sú ženy, ktorých výchova detí napĺňa šťastím, ale sú i také, ktoré majú vyššie ambície. Každá má svoj sen a je len na nej, ako si ho dokáže splniť.
V dnešnej dobe sa stále viac eliminuje rozdiel medzi ženskými a mužskými povolaniami. Ženy sa vrhajú do čisto mužských úloh a dokazujú rovnakú odhodlanosť, zodpovednosť i silu ako mužské pokolenie.
Najťažšie je nabrať odvahu, odstrániť strach a byť vytrvalá. Veriť si v dobrých i ťažkých obdobiach, nevzdať sa.
Prečo sa stále veľmi nedarí búrať stereotypy v myslení spoločnosti, že aj ženy môžu byť rovnako dobré odborníčky, líderky atď. ako aj muži?
Žena je už svojím výzorom, stavbou tela a správaním úplne iná ako muž. Dokáže byť láskavá, zhovievavá, plne zodpovedná a vytrvalá. Na druhej strane krehká, bojazlivá ale i súťaživá a dravá. Žena dokáže vykonávať viacero úloh naraz. Napríklad dokáže plánovať každú minútu dňa tak, aby zabezpečila všetko pre rodinu, bola úspešná v práci a dokonca aj aby dobre vyzerala. Ak musí zvládnuť „more úloh“ - zvládne ich.
Vlani ste získali ocenenie Absolútna Slovenka roka. Navyše aj kategórii Biznis a manažment. Čo ste pri preberaní ocenenia cítili?
Keď ma v januári 2021 oslovila predsedníčka TCP (pozn. red.: spoločnosť Top centrum podnikateliek) pani Tatiana Nátna, prežívala som najťažšie dni svojho života.
Tesne pred Vianocami nám náhle zomrel syn, ktorého som nesmierne milovala. Iba ten, koho postihol podobný osud, pochopí, aký vie byť život krutý a aký je údel matky, ktorá prežije svoje dieťa.
Bolo mi obrovskou cťou stáť na javisku SND v Bratislave, kde oceňujú veľkých umelcov a osobnosti Slovenska. Pri preberaní tohto ocenenia, som nevedela dostať zo seba slová poďakovania. Bol to moment prekvapenia, ťažký pocit zvierajúceho hrdla, kedy sa len ťažko vyslovovali slová ohromnej vďaky. Je to nesmierny zážitok a pocit byť ocenený za dlhoročnú prácu. Vedieť, že existuje niekto, kto ocení vašu obrovskú snahu, silu a húževnatosť, s ktorou každé ráno vstávate a odovzdávate ju svojím blízkym a spolupracovníkom.
Titul Absolútnej Slovenky roka, by si zaslúžila každá žena, ktorá bola nominovaná. Každá zo žien bola niečím výnimočná a každá bola skvelá. Ja by som to dopriala každej žene. Je ťažké tie pocity šťastia popísať, a ešte ťažšie v tom momente ich zažívať. Pre mňa to bola obrovská výzva, ktorá mi dala silu a ďalšie odhodlanie zdolávať ťažké a smutné dni.
Veľmi ma to mrzí. Ako hovoríte, nedokážeme si ani predstaviť, aká bolestná musí byť strata dieťaťa. Je obdivuhodné, že aj napriek rodinnej tragédii ste dokázali nájsť v sebe silu pokračovať ďalej. Predpokladám, že za 20 rokov riadenia firmy ste ako žena museli pracovať aj na vlastnej odolnosti. Aký najväčší prínos môže priniesť žena vo Vašej pozícii do firmy už len tým, že je ženou?
Riadenie firmy ženskou a mužskou rukou je diferenciálne odlišné. Žena musí byť silná nielen pred svojimi pracovníkmi ale hlavne silná sama pred sebou. Muži nemajú radi ak sú riadení ženami. Na to treba skutočne nielen poznanie ale i veľkú odvahu.
Čo by ste poradili ženám, ako nestratiť svoju ženskosť a zároveň ostať profesionálna?
Každá žena je originálna, má svoje formy riadenia, vystupovania a spolupráce. Každá má svoj cieľ a svoje méty, ktoré napĺňa. Ja rada študujem, stále sa učím, obklopujem sa múdrymi a zodpovednými pracovníkmi, vyberám si skutočných kamarátov. Nemám rada faloš, pretvárku a klamstvo. Som náročná, na druhej strane ľudská a spravodlivá.
Vyštudovali ste potravinársku biochémiu, no cesta k vlastnému biznisu nebola až tak priamočiara a vystriedali ste viacero povolaní. Kedy padlo rozhodnutie mať svoj vlastný biznis? Čo a kedy bol ten zlomový moment, kedy ste sa rozhodli, že sa budete venovať zdravej výžive?
Rodičia nás odmalička viedli k športovej aktivite a zdravej strave. Navštevovala som baletnú školu, neskôr som trénovala športovú gymnastiku. Milujem lyžovanie, turistiku a všetky druhy športu.
V škole som si ako jediná obľúbila chémiu, ktorú som sa rozhodla študovať aj na vysokej škole. A práve toto zameranie mi vnuklo možnosti hlbšieho poznania nutričnej hodnoty potravín a ich vplyvu na zdravie ľudského organizmu.
Prešla som niekoľkými zamestnaniami, v ktorých som nevedela využiť biochemické vzdelanie. Až v roku 2002 sa nám naskytla možnosť prenájmu budovy, ktorá odštartovala naše súčasné dvadsaťročné pôsobenie na slovenskom a českom trhu. Môj dlhoročný sen sa premenil na skutočný vývoj, výrobu a predaj produktov zdravej výživy. Extra motiváciou mi bol môj mladý synovec Tomáš, ktorý bol nádejným triatlonistom. Jeho obrovská túžba po víťazstve ma nútila vyvíjať nové a nové produkty pre tých, ktorí tiež nasledovali svoje sny.
Kompava je čisto slovenský výrobca výživových doplnkov nielen pre športovcov. Na trhu ste už 20. rokov, získali ste viacero ocenení a prenikli ste aj na zahraničné trhy. Prečo bol práve tento segment v centre vášho záujmu už na začiatku?
V období nášho začiatku boli na Slovensko dovážané takmer všetky športové výživové doplnky zo zahraničia. Žiadna slovenská firma sa danej problematike nevenovala, a tak naši športovci boli čisto odkázaní na to, čo ponúkne dodávateľ zo zahraničia. Ja som to videla na synovcovi. Vydával zo seba obrovské, priam neľudské výkony. Konkurovať zahraničným pretekárom bolo nemysliteľné.
Za 20 rokov existencie sa nám spolu so športovcami, lekármi, fyzioterapeutmi a inými odborníkmi podarilo vyvinúť 80 základných produktov, ktoré sú rozdelené do dvoch línií. Športová rada je vyvíjaná hlavne pre športovcov, farmaceutická rada zabezpečuje športovcom ochranu pred poškodením, dopĺňa prehrešky z nedostatočnej stravy. Navzájom sa tieto línie dopĺňajú. Iba zdravý a dobre zregenerovaný športovec vie dosiahnuť tie najvyššie výkony bez poškodenia organizmu.
S akými predsudkami ste sa borili v minulosti a dnes v súvislosti s vašim segmentom výživových doplnkov?
Keď sme pred 20 rokmi začínali, mali sme veľmi ťažkú pozíciu. Na Slovensku boli podobné výrobky dovážané z USA a Nemecka a tie naše nikto nechcel. Nikto nám neveril. Boli slovenské. Trvalo nám viac ako 5 rokov, kým sme presvedčili našich Slovákov, že i slovenský výrobca dokáže ponúknuť kvalitatívne rovnaké výrobky ako zahraničné firmy.
Dnes máme na Slovensku veľmi veľa zákazníkov, ktorí vidia, čo pre nich vyvíjame a čo im ponúkame. Vidia, že naše produkty sú z vysokokvalitných ingrediencií, majú vysokú funkčnosť, dobrú dostupnosť a vysokú kvalitu. Dávame do nich celý náš um, našu energiu a celé naše srdce.
Zmenilo sa niečo na vnímaní dôležitosti výživových doplnkov u vašich klientov aj „vďaka“ epidémii Covid-u? Predsa len, výživové doplnky nie sú lacné.
Covidová situácia zasiahla celý svet. Aj v našom sektore vytvárala zmeny. Menilo sa aj poznanie u ľudí. Napríklad sa viac začali zaujímať o vlastnú ochranu, imunitný systém a zdravie. Nebolo im ľahostajné ani zdravie ich blízkych.
Stres, oslabená imunita, ochorenia dýchacích orgánov a kardio-vaskulárneho systému, za uplynulé dva roky výrazne gradovali. Ľudia zistili, že vlastná starostlivosť o organizmus je nevyhnutnou súčasťou každého jedinca. Výživový doplnok nie je liek, ale ani potravina. Je to produkt, ktorý vo väčšej alebo menšej miere dopĺňa nedostatky základných nutričných látok. Ich nedostatok spôsobuje oslabenie a ochorenie celého organizmu. Ak sme k svojmu zdraviu benevolentní, príde čas kedy už môže byť na zmenu neskoro. Zdravie je najväčší dar, ktorý sme dostali do vienka.
Počas hospodárskej krízy (r. 2008-2010) obrat vašej firmy prudko klesol. Nevzdali ste to, ale zmobilizovali ste svoje sily a opäť postavili firmu na nohy. Akú ste mali motiváciu vytrvať a čo Vám v kritických chvíľach pomáha najviac?
Hospodárska kríza poznamenala veľa firiem. Náš produkt nie je základná bežná potravina, je to doplnok stravy, ktorý plní v stravovaní nadštandardnú funkciu.
Počas hospodárskej krízy sa finančná situácia tak zhoršila, že záujem o naše produkty poklesol takmer o 60%. Firmu opúšťali pracovníci, nedôverovali nám ani po ôsmich rokoch.
Všetkým tým, ktorí nám podali ruku, pustili sa s nami do tvrdého boja a vytrvali dodnes, vďačí Kompava za to, že dnes oslavujeme krásne 20. narodeniny. Osobnosti s veľkým „O“. Som šťastná, že takých ľudí vo firme mám. Firma je o ľuďoch, sú jej motorom a hybnou silou. Pre majiteľa je to obrovská hodnota.
Pred dvadsiatimi rokmi ste vstúpili do sveta biznisu. V čom ste to mali ako žena, líderka, ktorá stojí na čele Kompavy, ťažké?
Vstúpila som do biznisu, v ktorom sú dominantní muži. Športová výživa sa spája s fitnes priemyslom a ten zasa s veľkými svalmi. S mojou 50-kilovou hmotnosťou som sa na veľkého fitnesáka nepodobala. Ale bol tu môj sen, moja rodina a neskutočné spoločné nadšenie. Práve to nás posúvalo každý deň vpred. Kompava bola nová a nepoznaná značka medzi športovcami aj na Slovensku. Stála pred nami veľká výzva. Ako presvedčiť slovenských zákazníkov, že v Novom Meste nad Váhom je slovenská firma, ktorá pre nich vyrába slovenské produkty.
Získali ste si hneď rešpekt aj u mužských kolegov?
Myslím si že áno, aj keď musím pripustiť, že som mnohokrát vnímala zvláštne pohľady a pociťovala nie úprimnosť, ale závisť.
V Kompave zamestnávate 60% žien. Dokážu byť medzi sebou prajné? Myslíte si, že ich motivujete k ešte väčšej práci na sebe?
Vždy sa snažím, aby sme sa navzájom podporovali, pracovali v tímoch a medzi sebou nebojovali.
V každej spoločnosti sa nájdu jedinci, ktorých pravú tvár na začiatku neviete odhaliť. V dôsledku osobných, pracovných či iných problémov človek časom odkryje svoj charakter. Nemám rada závisť, zákernosť ani pretvárku. Snažím sa obklopiť sa pozitívnymi ľuďmi, hľadám skutočných a čestných priateľov. Tak ako deti kopírujú svojich rodičov, tak aj zamestnanci sú zrkadlom svojich nadriadených. Snažím sa byť tým najlepším vzorom ako viem.
Často hovoríte, že problém je pre vás výzva a motivácia zároveň. Pre web podnikajte.sk, ste povedali, že: „Ako si danú situáciu v mysli predstavíte, taká bude. Ak problém budete vidieť negatívne, bude taký. Ak si ho však predstavíte ako výzvu k rastu a štartu niečoho nového, môže vás naopak motivovať.“ Prečo?
Ak sa vám všetko darí, nemáte konkurenciu, je to otázka času kedy sa nájde niekto lepší a predbehne vás. Nás všetky negatíva, či „pracovné problémy“ posúvajú vpred. Radi sa vzdelávame, posúvame vedomosti k zákazníkom a nebránime sa novým veciam. Len vtedy sa posúvate a osobnostne rastiete, ak denne napredujete, idete za novými cieľmi, zdolávate ťažké, priam neriešiteľné úlohy a vytvárate nové a kreatívne výsledky.
Keby ste mali dať radu svojmu mladšiemu „ja“, ako by znela?
Urob si život šťastný a šťastie rozdávaj. My sme strojcom svojho šťastia. Za chyby sa platí, preto ich maximálne zo života vylúčme.
Buďme pozitívni a starajme sa o svoje zdravie. Ak máme zdravie, šťastie príde samo....